19 okt Matched uw Corperate Identity nog?

Herkenbaarheid

De huisstijl is de visuele presentatie van een onderneming. Een huisstijl bestaat uit een vaste naam en de schrijfwijze daarvan, meestal een logo, het gebruikt van steeds hetzelfde lettertype en kleuren en een vaste opmaak en indeling van de verschillende huisstijldragers. De basis van een huisstijl bestaat meestal uit logo, briefpapier, visitekaartjes en website, maar door de huisstijl op meer huisstijldragers toe te passen, wordt de herkenbaarheid van je bedrijf groter.

Onderscheid

Effectief ondernemen is in de eerste plaats: zich weten te onderscheiden. Alleen een goed product bieden is in deze tijd vaak niet meer genoeg. In de strijd om de gunst van de gebruikers telt dat je herkend wordt als een duidelijke en aantrekkelijke partij. Een goede huisstijl draagt daar in belangrijke mate aan bij. Zonder duidelijke huisstijl hebben investeringen in marketing en reclame dan ook veel minder effect.

Identiteit

De huisstijl brengt de identiteit en het imago van je onderneming naar buiten. In de bredere zin van het woord omvat huisstijl, of Corporate Identity, alle uitingen van een onderneming. Niet alleen de visuele huisstijl, maar ook hoe de telefoniste de telefoon opneemt. Het beste uitgangspunt voor een goede huisstijl is een helder ‘mission statement’ ontstaan uit een sterkte zwakte analyse. Probeer een zo helder mogelijk beeld van het huidige en gewenste imago van uw bedrijf te krijgen. Stelt uzelf vragen als: wat wil ik uitstralen met mijn bedrijf? Wat is de kern van de bedrijfsactiviteiten? Wat verwacht ik van de nieuwe huisstijl?

Wanneer is het tijd voor een nieuwe huisstijl?

•Bij koerswijziging van je onderneming

•Bij fusie of overname van je onderneming

•Als je bedrijfsactiviteiten veranderen

•Bij een naamswijziging van je onderneming

•Als de bestaande huisstijl niet meer van deze tijd is of te weinig kwaliteit heeft.

Let wel, vervang uw huisstijl niet te vaak, daarmee ondergraaft u uw geloofwaardigheid. Kies dan liever voor up to date maken, met behoud van kenmerkende kleuren of vormen. Het ontwikkelen van een huisstijl is vakwerk, en vraagt om een consistente toepassing.

Ruud van Thiel
ruud@creativecrossmedia.nl
Geen reacties

Plaats een reactie